blog tworzenie strony internetowej2

Jak podłączyć stronę do Google Analytics?

Jak podłączyć stronę do Google Analytics i dodać kod śledzenia? Przeczytaj poradnik i dowiedz się, jak mierzyć ilość odwiedzających Twoją stronę internetową.

Jest kilka sposobów na dodanie strony internetowej do Google Analytics. Możesz to zrobić za pomocą:

  1. wtyczki do WordPressa, np. Google Insights,
  2. dodając kod z Google Tag Managera,
  3. dodając kod z Google Analytics.

W tym poradniku pokażemy, jak szybko podłączyć stronę do Google Analytics za pomocą kodu z Google Analytics.

Ręczne dodanie kodu Google Analytics

Dodanie kodu Google Analytics ręcznie jest bardzo proste i szybkie. Plusem jest to, że nie musisz instalować wtyczki, a każda wtyczka to dodatkowe obciążenie strony. Im mniej wtyczek, tym strona jest lżejsza i szybciej działa.

Zakładanie konta w Google Analytics

Logujesz się do swojego konta w Google Analytics i klikasz przycisk „Administracja” w dolnym lewym panelu. Twoim oczom ukażą się 3 tabele, klikasz przycisk „Utwórz konto” lub „Utwórz usługę”. W ramach jednego konta możesz utworzyć wiele usług, czyli stron. Zatem dajmy na to, że klikasz „Utwórz usługę”.

Jak podłączyć stronę do Google Analytics – tworzenie usługi

Po kliknięciu w przycisk musisz wypełnić kilka danych, jak nazwa strony, kraj, waluta, adres strony i kliknąć kilka opcji. Aby wybrać najprostszą wersję Google Analytics, która wystarcza do sprawdzania statystyk, kliknij „Pokaż opcje zaawansowane” i zaznacz opcję „Utwórz usługę Universal Analytics” i na dole „Utwórz tylko usługę Universal Analytics”.

Nie zapomnij wpisać adresu swojej strony.

Jak dodać stronę do Google Analytics – konfiguracja GA

Następnie zostaniesz poproszony o wypełnienie danych Twojej firmy. Są to w zasadzie 3 informacje, których nikt nie weryfikuje, zapewne do statystyk Google:

  • kategoria branży,
  • wielkość firmy,
  • cel korzystania z Google Analytics.

Zaznacz co uważasz za stosowne. Co do celu korzystania z GA, możesz zaznaczyć po prostu „Pomiar danych z różnych urządzeń i platform”.

Kliknij przycisk „Utwórz”.

Twoim oczom ukaże się tabela z informacjami, m.in. identyfikator śledzenia i globalny tag witryny z kodem śledzenia. Interesuje nas kod śledzenia, który wygląda mniej więcej tak:

<!– Global site tag (gtag.js) – Google Analytics –>
<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-XXXXXXXXX-XX”></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(’js’, new Date());

gtag(’config’, 'UA-XXXXXXXXX-XX’);
</script>

Znajdź ten kod i skopiuj.

Dodanie kodu śledzenia Google Analytics

Następnie przyszedł czas na dodanie kodu śledzenia do <head> swojej strony. Znacznik <head> w przypadku WordPressa znajduje się w pliku header.php.

Plik header.php znajdziesz bezpośrednio w panelu administratora Wordrpessa -> Wygląd -> Edytor motywu. Nie mniej nie polecamy edycji tego pliku w ten sposób przez niedoświadczonych. Natomiast jeśli jesteś doświadczony, to zapewne nie znajdziesz tam pliku header.php, ponieważ korzystasz z motywu potomnego (child theme).

Polecamy edytować pliki przez klienta FTP lub w Menedżerze plików u hostingowdawcy. Zatem uruchamiasz FTP z plikami strony za pośrednictwem klienta FTP (np.Total Commander, Filezilla itp.) lub bezpośrednio przez Dashboard panelu administratora na koncie hostingowym.

Wchodzisz kolejno w [public_html] -> Twoja strona -> [wp-content] -> [themes] ->  [Nazwa-theme] -> header.php. Kopiujesz plik header.php na swój dysk aby móc zrobić backup gdyby coś poszło nie tak. Edytujesz go i wklejasz kod śledzenia z Google Analytics bezpośrednio po otwarciu tagu <head>.

Jak dodać kod śledzenia Google Analytics

Zapisz plik i prześlij go z powrotem na serwer, podmieniając dotychczasowy plik header.php.

Sprawdzenie, czy strona jest podpięta pod Google Analytics

Żeby sprawdzić, czy dobrze zaimplementowałeś kod, możesz skorzystać z dedykowanej wtyczki do przeglądarki internetowej lub po prostu wejść na swoją stronę, a w osobnym oknie przejść do Google Analytics. Odświeżyć GA i jeśli wszystko jest ok, to w Raporty -> Czas rzeczywisty będzie widać, że jesteś teraz na swojej stronie, a GA zlicza wejścia.

Wtyczka Google Analytics do WordPressa

Sposób poprzez wtyczkę jest korzystny w przypadku, gdy chcesz mierzyć przekliki w linki znajdujące się na Twojej stronie. Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy i umiejętności na skonfigurowanie Google Tag Managera, który jest najbardziej skomplikowany, to wtyczka będzie OK.

Zainstaluj wtyczkę „Google Analytics for WordPress by MonsterInsights”.

Po zainstalowaniu wystarczy zalogować się do konta w Google połączonego z Google Analytics. Następnie w ustawieniach wtyczki kliknij w Google Authentication i połącz się z wybranym profilem, którym zarządzasz poprzez konto Google. Kod śledzenia doda się automatycznie.

Ocena usługi
Oceń
[Total: 1 Average: 5]
Call Now Button